fredag 9 mars 2012

Bra bok

I måndags kom flera böcker som jag har beställt. Skaffar lite undan för undan som jag själv kan hämta inspiration och kunskap ur eller som anhöriga kan låna för att känna igen sig i/lära sig mer om något osv. Det känns viktigt att ha en liten bank av böcker eller häften att kunna erbjuda anhöriga som på egen hand vill läsa.

Har läst Lars Björklunds bok Hur ska jag orka? En mycket lättläst bok på drygt 100 väldigt intressanta sidor. Lars åker också runt och föreläser om detta ämne: hur det kan vara att vårda en anhörig. Jag som arbetar med att finnas för anhöriga på olika sätt känner igen mig i det han skriver.

Lars har arbetat som sjukhuspräst och där mött många anhöriga som vårdar en närstående. Han skriver om den komplexa situation och de motstridiga känslor som kan uppstå när man är en anhörigvårdare. Lars vågar ta tag i de mer svåra känslorna och att vi inte får väja för dem. Som samtalspart är det viktigt att bekräfta och lyssna i första hand. Inte komma med råd och vilja fixa.

Andra ämnen han skriver om är t ex skillnaden mellan skuld och skam. Och det gör han på ett sätt som gör att det där vill jag ta med mig till mina samtal eller grupper som ett ämne. Han tar också upp skillnaden mellan accepterande och försoning.

I slutet av boken skriver Lars:
"Det som behövs för att vi ska orka kan se ut så här: Vi behöver mod att se och vara i det som sker så att vi inte flyr från det som är vår verklighet. Vi behöver en förmåga och hjälp att skilja mellan det vi kan göra och det vi inte kan göra. Vi behöver tillåta och uttrycka de känslor som väcks av allt det tunga och svåra. Vi behöver få möjlighet att berätta om vår livssituation och möjlighet att hitta olika språk som kan gestalta vår verklighet. Vi behöver också människor och sammanhang som ger oss trygghet och avlastning så långt som det är möjligt, och vi behöver möta omsorg från människor som utgår från våra behov och som ser vår verklighet på ett empatiskt och kärleksfullt sätt."

En lättläst bok om ett svårt ämne som borde finnas hos alla som jobbar med anhörigfrågor. Läs den du med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar