fredag 29 juni 2012

Seniordag i Brunnsparken

I min tjänst som anhörigkonsulent har jag ibland också lite andra uppgifter. Alla inte helt tydliga HUR jag ska göra dem utan mer uppräknade lite så där i förbifarten. En sån är att jag ska försöka hålla god kontakt med frivilligorganisationerna i kommunen. Det jag då valt att arbeta med är att skapa ett nätverk som arbetar med det sociala innehållet för kommunens äldre invånare. I nätverket ingår representanter från Röda Korset, Svenska kyrkan, Korskyrkan samt från pensionärsföreningarna PRO, SPF och RPG. Från kommunens omsorgsförvaltning har jag i år också fått med mig mina två nya kollegor som arbetar som aktivitetssamordnare. Vi har döpt vår samverkansgrupp till SENIORKRAFT.
Jag hälsar välkommen!

Nämndordförande Elisabeth Lago Nilsson invigde både dagen och vårt samarbete i Seniorkraft genom att hålla tal och,  istället för klippa band, knöt ihop samverkansparternas olika band. Tillsammans blir vi starka.

Igår hade vi vårt första stora eldprov som vi arbetat med tillsammans. Vi anordnade en Seniordag med "gammaldags parktema" i Brunnsparken i Södra Vi. Dagen varade mellan kl 10-16 och många från olika föreningar hjälptes åt för att få till denna dag. Vi hade tur med vädret och det kom ungefär 400 besökare. De bjöds på kaffe med fikabröd, underhållning i mängd, aktiviteter såsom bollkastning, hästskokastning, tombola, tipspromenad, fotoutställning och korv med bröd fanns att köpa till ringa kostnad. Vi hade ordnat med bussar som tog dit alla seniorer som annars har svårt att komma ut på saker. Många seniorer uttryckte sig i positiva ordalag. "Roligt att komma ut och träffa gamla grannar som jag inte sett på länge." "Vad bra att det äntligen ordnas nåt för oss äldre!" Inte kan jag heller glömma synen av flera av mina anhöriga som var där tillsammans med sina närstående som nu bor på ett boende. Den närstående kom dit med någon av bussarna och den anhöriga på annat sätt men tillsammans satt de och höll varandra i handen, lyssnade på fin välbekant musik, drack lite kaffe och var tillsammans om så bara för en stund så som de gjort så många gånger förr.


Alve Gustafsson, en av flera underhållare under dagen. 

Dagen var lyckad och jag är glad. Om vårt första försök slog så här väl ut så kan det ju bara bli bättre. Det kommer absolut bli fler seniordagar framöver men på andra platser i vår kommun och med andra tema. Vi hade fått ett ekonomiskt bidrag ur Ansgarius Stiftelsen som möjliggjorde denna dag. Annars hade det inte gått att få till en så stor apparat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar