tisdag 24 januari 2012

Lärande nätverksgruppen

Jobbat långdag idag. Men vad gör väl det när man har ett så fantastiskt arbete som jag har?

På eftermiddagen var det dags för tredje träffen med min nätverksgrupp. Jag är nätverksledare och håller i diskussionen, dokumenterar samtalet och sammanställer det samt skickar in resultatet till de nationella ledarna för studien. Nio andra kommuner gör det samma och allt resulterar i en gemensam sammanställning vad som kom upp under våra diskussioner. Mycket känner vår grupp igen sig i  men annat sticker ut som nåt helt annorlunda.

Och jag har en sån underbar och härlig grupp som består av en salig blandning anhöriga till både äldre, yngre och nyligen avlidna närstående. Dessutom ingår en politiker, en biståndshandläggare, två personal ute i verksamheterna och en föreningsperson. Redan vid första tillfället fick vi igång fantastiska diskussioner och det är mycket högt i tak i denna grupp. Deltagarna vill gärna dela med sig av sina erfarenheter och är öppna men samtidigt lyhörda för varandras likheter och olikheter. Alla tycker att det berikar gruppen att vi är så olika men ändå så lika. Jag har verkligen fullt sjå att skriva ned allt de pratar om och försöka få ned deras många gånger speciella men välformulerade citat. Själv ska jag ha en mer tillbakadragen roll i diskussionerna men ibland har jag svårt och jag bara måste få lägga till något. En hel del av det som kommer fram engagerar mig så mycket så jag bara måste få knyta ihop det och dela med mig av mina egna tankar. Imorrn ska jag fortsätta sammanfatta vår diskussion på datorn medans jag har det färskt i hjärnan. Blandade lärande nätverk är ett lärorikt koncept i flera dimensioner.

2 kommentarer:

  1. Elisabeth Öhrling26 januari 2012 kl. 11:08

    Hej!

    Vilket bra inititativ att starta en blogg för anhörigfrågor. Lycka till från en kollega på Gotland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppmuntran Elisabeth!
      Jag har en personlig blogg där jag också skrivit om vårt spännande yrke utifrån mitt perspektiv och en del kollegor mm har hittat dit. Har nu lyft ut arbestdelen till en egen eftersom människor som är intresserade av dessa frågor ska slippa resten av mitt liv.

      Radera