tisdag 3 januari 2012

Statistik och siffror 2011

2011 var mitt första hela år som anhörigkonsulent i Vimmerby kommun. Det var också verksamhetens första hela år på det sätt som kommunen arbetar med anhörigstöd sedan förtydligandet i Socialtjänstlagen 1/7 -09 (att kommunen skall erbjuda stöd för anhöriga som ger omsorg, vård eller stöd till en närstående).


Ett av blomarrangemangen vid julfesten.

På arbetet sitter jag därför nu och summerar året som gått. Har fört statistik på de olika stöden jag erbjuder och fått fram siffror på hur många som använt stöden. Även försökt jämföra siffrorna utifrån kön och utifrån om det är en anhörig till en äldre person eller om det är en anhörig till någon under 65 år. När man väl sitter med siffror så blir vissa saker så tydliga och nu har jag lite siffror som jag kan jämföra mot kommande år. Jag kan också sätta upp mål utifrån statistiken.
 

Här kommer lite av anhörigstödets siffror för 2011:
  • Sammanlagt hade jag någon form av kontakt med drygt 130 olika anhöriga.
  • Under året etablerades en kontakt med 55 nya anhöriga, 88% kvinnor och 12 % män.
  • Stödsamtal var det 97 olika anhöriga som fick.
  • Sammanlagt hade jag 347 stödsamtal (309 telefon, 38 personligt möte)
  • Fördelning kön av de 347 stödsamtalen så var det 89% kvinnor och 11% män.
  • Fördelning anhörig till äldre och under 65 år var 74% ÄO och 26%VF.
  • Sammanlagt har 260 deltagare registrerats som gått på anhörigstödsgrupp.
  • Medelantalet i de olika anhörigstödsgrupperna har varit 7,98 deltagare/grupptillfälle.
  • Fördelning kön i anhörigstödsgrupp är 80% kvinnor och 20% män.
  • I stort sett så är det endast anhöriga till äldre som deltagit i anhörigstödsgrupp.
  • 14 anhöriga har varit iväg på Måbra-dag där de under en dag själva blir omhändertagna.
  • Fördelningen vid Måbra-dagarna har varit 50% ÄO och 50%VF.
  • Det är endast kvinnor som deltagit i Måbra-dagarna.
  • 136 personer har deltagit i de två "fester" som anordnats under året.
  • Fördelning över kön är att 60% varit kvinnor och 40% män som gått på "fest"

Många limpor gick det åt vid julfesten



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar