tisdag 14 februari 2012

IT-stöd

Blev uppringd av en försäljare av IT-stöd för anhöriga igår. Hon var hur trevlig som helst. Själv var jag lite halvt förvirrad nyuppvaknad på jobbet efter en skön veckas semester. För 1-2 år sen skedde det ofta att försäljare ringde eller mejlade och ville sälja både IT-stöd men även andra saker som terapi-samtal, måbra-resor, utbildningar och föreläsningar till anhöriga. Det kommer fortfarande en hel del mejl men inte lika många telefonsamtal. Jag tror de hade en större förhoppning om att kommunerna hade så mycket ekonomiska resurser till anhörigstöd när vi fick statliga medel till det. Saken är den att pengarna som är riktade till anhöriga faktiskt i första hand går till våra löner, vi som arbetar med detta. I alla fall är det så i den kommun där jag arbetar. Och då har jag ingen superlön precis. Sen försöker jag så att mycket av det direkta anhörigstödet är kostnadsfritt. Vi har inga ekonomiska ersättningar till anhöriga men istället så försöker vi eftersträva stöd till de anhöriga som inte ska kosta något. Ett sätt att försöka ge tillbaka lite för allt jobb de lägger ned på sina närstående. Visserligen ett jobb som de flesta gör av kärlek eller plikt men ändå behöver värdesättas högt av kommunen.

Jag tackade i alla fall nej även till detta erbjudande. Man måste väga nyttan mot kostnaden och än så länge är vi inte där i Vimmerby kommun. De anhöriga som jag har kontakt med använder tyvärr inte dator eller Internet så mycket. Men jag tror absolut det kan komma att förändras allt eftersom ju fler yngre anhöriga som vill ha stöd. Och den dagen kan jag komma att omvärdera detta med IT-stöd.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Är Anhörigkonsulent i Danderyd vi har sedan ett år Gapet som vi erbjuder till våra anhöriga.Jag tycker det är oerhört roligt att kunna erbjuda detta till våra anhöriga.Speciellt nu när vi riktar oss till alla grupper inom socialtjänsten.Berättar gärna om mina erferenhetr om du är interresserad.
    Tack för trevlig blogg
    Hälsningar
    Catherine Berglund 08 568 911 19

    SvaraRadera
  2. Hej Catherine och tack för din kommentar och att vill dela med dig av dina erfarenheter!

    Jag tror också att Gapet är ett bra IT-stöd och det kan säkert bli det som vi kommer välja när det blir dags i Vimmerby. Kul att höra att ni är nöjda med det. Men som jag skrev så är vi inte där ännu i Vimmerby. Måste väga allt i en snäv ekonomisk ram och i nuläget är det inte aktuellt. Tror dock att det snart kan ändra sig då mitt arbete med att nå anhöriga och samverka med andra parter äntligen börjar bära frukt.

    SvaraRadera