fredag 17 februari 2012

Var ska anhörigstödet ligga organisatoriskt?

En intressant fråga som ni andra som jobbar inom detta gärna får kommentera. När jag intervjuades för denna tjänst för två år sedan så önskade jag att tjänsten skulle ligga under samma chef som biståndshandläggarna. Det blev också så. Under snart två års tid har jag haft myndighetschefen som chef och gått på arbetsplatsträffar en gång per månad med handläggarna. Tanken från min sida var att det borde vara bra att ligga mer övergripande organiserat. Och handläggarna träffar anhöriga i ett tidigt skede samt arbetar både mot äldreområdet och funktionshinderområdet. Tyvärr har det inte haft så stor effekt. Eftersom vi inte sitter ihop och bara träffas en gång per månad så har de liksom glömt bort anhörigstödet eller i alla fall inte tryckt på så mycket när de träffat anhöriga. Jag har i alla fall inte fått så många ärenden den vägen.

Nu står jag inför en organisationsförändring som jag delvis starkt varit med och påverkat. Jag ska börja samarbeta med två tjejer som tidigare arbetat inom "terapin" på två äldreboenden. Dessa två superduktiga kvinnor ska nu istället arbeta mer övergripande som aktivitetskonsulenter och mer handleda personal att själva skapa en meningsfull vardag för våra seniorer på våra äldreboenden. De ska bl a också samla och tillhandahålla material för dessa aktiviteter (minneslådor, temaväskor, musik, filmer, spel, gymnastikprogram mm).

Tanken är att vi ska kunna samverka. Att jag kan bidra med saker till dem och de kan gå in lite för mig inom anhörigstödet. Att vi helt plötsligt ska ha arbetskamrater. Att ha någon att bolla idéer och tankar med i arbetsvardagen. Just den biten tycker jag ska bli jättespännande och jag tror verkligen att vi tillsammans kan bli mycket starka och komma långt inom både det sociala innehållet för äldre och inom anhörigstöd.

Det som jag känner inte blev så bra är att eftersom vi ska vara en arbetsgrupp så måste vi ha samma chef och anhörigstödet kommer nu enbart hamna under äldreomsorgen. Men jag ska fortfarande arbeta även med verksamhet funktionshinder. Och jag som tidigare alltid har haft en verksamhetschef som närmaste chef kommer nu att ligga under en enhetschef inom hemtjänsten. Anhörigstödet kommer alltså ännu längre ifrån högsta ledningen. Ja hur man än gör så blir kanske inte alla delar helt bra. Och min nya chef är en jättetrevlig och gullig tjej så det är inget personligt mot henne. Men var ska anhörigstödet egentligen placeras organisatoriskt för att det ska bli bra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar